De GDPR? What?

 

GDPR? What?!

Je hebt het hoogst waarschijnlijk al zien passeren en ook wij geraken er niet van onderuit. Op 25 mei treedt een nieuwe privacywetgeving werking, wat alles een pak strenger maakt. Wat we als Progress zijnde alleen maar kunnen toejuichen. Privacy is nu eenmaal een belangrijk aspect binnen onze samenleving. 

Graag geven we een korte uitleg wat de GDPR nu juist voor jou als klant inhoudt.

 

General Data Protection Regulation

Een nieuwe Europese regelgeving, die zich richt op de bescherming van persoonsgegevens die door bedrijven verwerkt worden. Het doel is dubbel: enerzijds de privacy van de Europese burgers vrijwaren, anderzijds de burger meer rechten geven over wat er met hun persoonsgegevens gebeurt.

Het steunt voornamelijk op 4 pijlers:

Toestemming - de consument dient toestemming te verlenen voor het gebruik van zijn gegevens (zoals zijn mailadres). Als bedrijf moeten wij kunnen voorleggen dat we die toestemming hebben gekregen.

Meldingplicht - als er ooit een datalek voorvalt bij het bedrijf, dienen zij zowel de autoriteiten als de klant zelf hiervan in te lichten binnen de 72 uur.

Transparantie - Het bedrijf zal naar de klant op een simpele manier uitleggen op welke manier ze jouw gegevens verzamelt en gebruikt.

Recht om vergeten te worden - Het klant heeft altijd het recht om vergeten te worden, en zich dus uit te schrijven op nieuwsbrieven e.d.